hits

november 2010

- Barn fr ikke nok utfordringer

Alle trenger noe strekke seg etter. Et ml, et krav, en forventning. Enten den stilt av oss selv eller andre. For prestere og arbeide for bli bedre trenger en incentiver og oppmuntring. Da er det skremmende at 25% av norske elever ikke fr dette i skolen.

Jeg har postet flere innlegg tidligere(se linker nederst) om den dominerende "jantelovkulturen" i skolen, og hvordan denne er til hinder for elevenes utvikling. Bde for de faglig sterke og de med strre utfordringer i enkelte fag. Vi i Fremskrittspartiet er opptatt av heve kvaliteten i skolen, bde ved heve de svakeste og de sterke. Som det en gang ble sagt: "Det er en pedagogisk villfarelse tro at enere skaper tapere".

Det er presserende at vi blir kvitt denne likhetstankegangen i skolen en gang for alle. Vi er ikke like - vi er unike, og n er det virkelig p tide at dette blir gjengs tankegang ogs i skoleverket. Alle elever m fle at de blir stilt krav til, alle skal de f mulighet til n sitt potensiale.

http://metteh.vgb.no/2010/11/02/lov-a-v%c3%a6re-flink-i-matte-ogsa/

http://metteh.vgb.no/2010/02/24/lov-a-lykkes/

Objektiv karaktersetting

Karakterene skal gjenspeile elevenes faktiske kunnskap og kompetanse innenfor hvert enkelt fag. Da er det viktig at karaktersettingen gjres p et mest mulig objektiv og lik mte over hele landet.

Aftenposten kunne idag melde at flere politikere mener innsats br telle med i karaktergivningen. Dette mener vi i Fremskrittspartiet blir feil. For hva er egentlig god innsats? Det er vanskelig utforme nasjonale retningslinjer for hvilke indikatorer som skal inng i en slik skjnnsmessig og subjektiv vurdering av den enkelte elevs innsats. Dermed vil en f en situasjon hvor praksisen vil variere og grunnlaget for karaktersettingen vre ulik for elevene.

Samtidig er det viktig med elevenes ansvar for egen lring. Vi lrer alle p ulike mter, det vre seg aktivisere seg gjennom debatter i timen, flge med p undervisningen, studiegrupper ved siden av eller lese p egenhnd. Det viktigste er dermed ikke hvor "synlig aktiv eller innsats" eleven har i timen, men at en faktisk tilegner seg stoffet.

Videre er dette viktig i en fremtidig jobbskingsprosess. En arbeidsgiver er interessert i at arbeidstakeren faktisk kan faget sitt. Tenk en situasjon hvor en elev egentlig er drlig i matte, men har god innsats i faget kan lreren velge gi eleven en 5er "p grunn av at er jo engasjert i timen". Dersom denne eleves egentlige kunnskap i faget egentlig str til en 2er blir dette lure en eventuell arbeidsgiver/studiested for hyere utdanning da det viktigste her er at en faktisk kan den kunnskapen en skal kunne i faget. Det nytter ikke studere til ingenir med drlige mattekunnskaper fordi en hadde "god muntlig innsats" i mattetimene.

Vi i Fremskrittspartiet er opptatt av at elevene skal bli vurdert p likt grunnlag. Karakterene skal settes slik at de gjenspeiler ens faktiske kunnskap og kompetanse i det aktuelle faget. pne for en subjektiv vurdering av hver enkelt elevs "innsats", som det sikkert er uenighet mellom lrerne om hva er, er feil vei g.

Skaff dere et liv!

Det florerer av feiginger, bedrevitere og mennesker med psykopatiske trekk p internett. Dette er noe flere bloggere har ftt kjenne p kroppen.

Nettmobbing er et stadig kende problem, og flere av landets mest profilerte bloggere blir daglig utsatt for stygge, nedlatende kommentarer og regelrett persontrakassering. Det er rett og slett ikke mte p hvor tff i trynet enkelte mennesker tillater seg vre der de sitter godt plantet bak pc-skjermen og et anonymt nick.

Jeg menerat nr jeg selv stikker huet ut med politiske forslag, ideer og meninger s fr jeg tle ros og ris, kritikk og kommentarer - det skulle da bare mangle! Men nr bloggere ned i 12-13-rs alderen fr nedlatende kommentarer om utseende, kropp, intelligens og s videre kjenner jeg harmen i meg vkne.

Samtidig reiser det seg et sprsml i meg - hvem er egentlig disse menneskene? Hvem er disse personene som finner det meningsfullt bruke tiden sin p slenge dritt om andre? For meg vitner denne aktiviteten mer om personens totale mangel p et vanlig liv enn noe annet.

Jeg hper alle dere bloggere, det vre seg blogger som Voe, Lars Tangen, fotballfrue, Tone, UlrikkeLunds og s videre, hever dere over disse kommentarene og ser det slik jeg ser det - dere har et liv. Dette i motsetning til nettmobberne, som kun lever for rakke ned p andre.

Lreren er viktigst!

Lreren er den aller viktigste faktoren for elevenes lring og engasjement. Da har vi ikke rd til ha underkvalifisert personell!

Vi i FrP er opptatt av gjenreise lrerens status og autoritet - bde i og utenfor klasserommet. Da er det viktig gi lrerne den faglige ballasten de trenger for kunne gjre jobben sin ordentlig. Lrere som er trygge p faget sitt formidler kunnskapen med strre selvtillit og gir ofte mer av seg selv i undervisningen. Dette gjr igjen at elevene fr strre respekt for lreren. FrP vil ha lrere som brenner for faget sitt!

Derfor vil vi ha p plass en 5-rig lrerutdanning hvor lrerne fr tid til strre faglig fordypning. Dette vil sikre elevene lrere som bde har mer kunnskap og som er tryggere i undervisningssituasjonen. Hyere krav til lrerens faglige kompetanse er ndvendig om vi skal heve statusen til lreryrkene - og nivet p norske elever.

http://www.frp.no/-+Rene+bingospillet+med+elever.d25-Tw7bS0r.ips

Mer praksis n!

Enkelte politiske partier snakker om mer praksis inn i skolen for de teorisvake elevene. Vi i Fremskrittspartiet nsker mer praktiske fag fordi praktiske fag er viktig.

Debatten rundt utdanning i Norge dreier seg i all hovedsak om forebygging av frafall, og en av lsningene det er bred politisk enighet om er innfre flere praktiske fag i ungdomsskolen. Riktignok nsker Regjeringen bare en prveordning for enkelte utvalgte skoler (vi mener den br innfres permanent for alle), men de er i alle fall p rett spor.

Problemet er at regjeringspartiene ofte snakker "nedlatende" om de praktiske fagene. De opphyer den teoretiske kompetansen som den aller viktigste, mens de "teorisvake" elevene skal f tilbud om praktiske fag. Dette er en helt feil tilnrming!

Jeg mener praktisk kompetanse er like verdifull som teoretisk kompetanse, og de praktiske og utvende fagenes egenverdi og viktighet m gjenreises!

Skolebesk

Engasjement inspirerer. reise rundt p skoler og beske elever er en enorm energiinnspryting for meg, og gir meg verdifulle innspill, synspunkter og nye ideer!

I dag har jeg beskt Horten vgs. En skole som virkelig har utrettet og ftt til mye. Elevrdet har stor medvirkning p skolehverdagen, og elevrdslederen har et engasjement og en drivkraft for skolen og elevene som ytterst f. Det var en fornyelse bli vist rundt og fortalt om skolen av han og slik oppleve den lidenskapen han har for forbedre elevenes hverdag. Samtidig virket lrerkollegialet fantastisk, og det var flott hre s mange lovord om lrerne og rektor fra elevene.

Skolen har ogs opprettet en eget forskningslinje (som klang godt i mine FrP-rer som virkelig nsker en satsing p realfag) som jeg synes hrtes meget bra og interessant ut!

Under skolebesket hadde jeg to skoletimer med elever fra medier og kommunikasjon, politikk og samfunn og noen fra idrettslinja. Frste delen brukte jeg p fortelle om "veien til Stortinget", samt hvordan det daglige arbeidet her er. Nr jeg reiser rundt slik er det alltid viktig for meg understreke den gode tonen mellompartiene, og fremheve hvor viktig det er skille mellom person og politikk. Siste timen innledet jegmed skole og utdanningspolitikk, for s ha debatt om hovedsaklig dette temaet. Her kom det mange bra innspill og kommentarer, samt gode utfordringer og problematiseringer til det jeg hadde sagt.

rsaken til at jeg finner slike skolebesk inspirerende er at en ser at det er stort engasjement! De som sier ungdomikke er engasjert og ikke opptatt av politikk har tydeligvis ikke vrt p mange skoler rundt omkring. Her var det s mange innspill og tilbakemeldinger at vi ble langt ifra ferdig med debatten. Det er ogs litt av rsaken bak dette blogginnlegget. Jeg sa p slutten at jeg skulle opprette et eget innlegg om skolebesket, slik at vi kunne fortsette den politiske debatten i kommentarfeltet p dette. S n legger jeg ut dette og ser frem til en god debatt under dette innlegget! Og til dere andre - sleng dere p i diskusjonen :)

Vikareksplosjon

Den aller viktigste faktoren for elevens lring og motivasjon er lreren. En god lrer er enormt viktig. Da er det tragisk at bruken av vikarer i skolen eskalerer.

Utdanningsnyttviste i dag til tall som viser at bruken av vikarer har kt kraftig i skolesektoren. Jeg har selv arbeidet en kort periode som vikarlrer i barneskolen. De fleste vikarene, ogs jeg,er ufaglrte. Da blir undervisningen deretter.

Noe av rsaken til bruken av ufaglrte lrervikarer er nok at flere kommuner i dag sliter konomisk, og ikke klarer prioritere skolen. De strste utgiftene til grunnskolene gr til lrerlnningene, og ufaglrt personell er "billigere i drift" enn faglrte.

Vi i Fremskrittspartiet mener lreren er den viktigste og mest avgjrende faktoren for elevenes lring. Derfor kan vi ikke akseptere at Regjeringens sulteforing av kommunene gr ut over grunnskolen. Et nytt finansieringssystem m p plass.

Hver skoleplass, hver skoleelev, m bli finansiert gjennom en statlig stykkprisordning og bli kombinert med fritt skolevalg. Da vil ikke trange kommunale budsjetter g ut over kvaliteten i skolen og samtidig ivaretar man det personlige ansvar og den personlige frihet: Familienes rett til fritt velge utdanningsinstitusjon for sine barn.

Stopp mistenkeliggjringen av foreldre!

Regjeringen har varslet flere innstramminger i dagens fravrsreglement, noe vi er enig i. Problemet er at flere av tiltakene rammer feil og er svrt lite konstruktive.

Det frste de gjorde var redusere antall gyldige fravrsdager en kan stryke fra vitnemlet fra 14 til 10 dager. Sledes valgte de straffe alle de elevene som er opptatt i politisk, organisatorisk eller frivillig arbeid gjennom forske redusere slike aktiviteter.

Det nye n er at samtlige fravrsdager i ungdomsskolen m dokumenteres gjennom legeerklring. Samtlige av landets 12-16ringer skal n alts sluses gjennom allmennlegekontorene for hvert minste tegn til kopper, influensa eller feber.

Dette er en helt feil prioritering av ressursene innenfor helse. Sykehuskene ker hvert eneste r, flere opplever mtte vente ukesvis for time hos fastlegen og helsevesenet er sulteforet av regjeringen. Da kan vi ikke plegge legestanden enda mer ansvar og tidsbruk p denne ordningen.

Samtidig er dette en mistenkeliggjring av foreldrene. Dette forslaget viser at en ikke stoler p foreldrenes dmmekraft overfor egne barn, at en mistenkeliggjr dem og fratar dem ansvaret for egne barn.

Jeg har sak p dette i p dagbladets nettsider n, og det er gledelig at arbeiderpartimedlem Hadia Tajik er enig med meg om at dette tiltaket er meningslst og rammer feil. Bare s synd at statsrd Halvorsennok ikke er srlig opptatt av det.

Dette forslaget fyer seg bare inn i rekken av velmenende og hplse tiltak fra Regjeringen, som dessverre gang p gang skyter milevis utenfor ml.

FrP sttter studentene -forskriftene m endres

Studielivet handler ikke bare om bker, pugging, lring og eksamensnerver. Det handler ogs om treffe nye mennesker, komme inn i nye miljer og delta p sosiale arrangementer med medstudenter. Studentarrangementene str n i fare.

Studiesteder og studentorganisasjoner over hele er flinke til arrangere studentkvelder, konserter og kulturarrangement. Dette arbeidet er i stor grad selvfinansiert og basert p frivillighet fra studentene. N har justisministeren fremlagt et forslag som skal sette en effektiv stopper for denne frivilligheten.

Forskriftene til den nye vaktloven er ute p hring, og jeg hper justisministeren faktisk velger hre p de innspill som kommer i denne prosessen. Forskriftene stiller nemlig adskillig strengere krav til vakthold ved arrangement, herunder ogs mindre arrangementer i studentregi. Der hvor studentforeningene og lignende tidligere har brukt frivillige, bde andre studenter eller ansatte ved skolene, til vakthold stilles det n krav til at vaktene m ha formell vekterkompetanse. Dette medfrer en enorm kning i kostnadene, og vil kreve ressurser dagens studentorganisasjoner ikke har til rdighet.

Jeg vil oppfordre alle til engasjere seg i denne saken. Frivillig arbeid i det sivile samfunn m oppmuntres, ikke motarbeides!

Jeg sendte skriftlig sprsml til statsrden tirsdag om saken. I dette presiserte jeg de konomiske belastningene loven vil gi studentene og at dette vil kunne fre til en rasering av studentmiljene landet over. Videre ba jeg statsrden forklare hvorfor det var viktig at studiestedene ble innlemmet og rammet av loven, og om han kunne vise til alvorlige hendelser som har funnet sted p slike arrangement som ville vrt unngtt dersom vaktholdet var gjort av profesjonelle fremfor frivillige. Jeg venter i spenning p svar.

Lov vre flink i matte ogs!

NRK kunne i gr opplyse om at svrt f elever fr oppfylt sin rett til tilpasset opplring. Srlig gjelder dette de faglig sterke elevene.

Det er i dag mulig for elever i ungdomsskolen ta fag p hyere niv. Dette gjr det mulig for disse f en raskere faglig utvikling og mulighet til flge en studieprogresjon mer tilpasset sitt niv. Dessverre er det mange skoler, bde skoleeiere, ledelse, lrere, elevene selv og deres foresatte som ikke vet om denne muligheten. Det er for drlig

Rugtvedt var samme dag ute og forsvarte alle de skolene i landet som ikke gir elevene muligheten med at de "sikkert valgte prioritere andre ting". Si meg - hvilke andre rettigheter for elevene synes regjeringen at det er greit at skolene bortprioriterer?

Jeg tror ogs atnoe av dette henger sammen med jantelovmentaliteten som gjennomsyrer hele vrt samfunn ogskolesystem. Du fr ikke lov til vre flinkere enn de andre, alle skal vre like og alle skal vre kommet like langt hele tiden - uavhengig av elevens subjektive mestring av faget. Se tidligere blogginnlegg om samme tema.

Samtidig som en ser at disse elevenes rettigheter ikke blir fulgt kan en lese om egne "eliteskoler" innenfor musikk og idrett. DER er det tydeligvis lov vre flink, der er det lov gi de med et ekstra talent en tettere oppflging og mulighet til videre styrke og bedre sitt talent. Hvorfor er ikke dette greit i matte ogs?

I idretten er det naturlig at den raskeste fr ekstra oppflging, kanskje dra p treningssamlinger rundt om i Norge og utlandet for ytterligere styrke de ferdighetene personen har knyttet til sitt talent. Er det noen av dere som ser for dere det samme bli gjort med en elev som har sitt talent for matte? At en elev som viser eksepsjonell forstelse for faget fr ekstra oppflging, mulighet til f mer krevende oppgaver, g videre enn det pensum legger opp til - nettopp for stimulere til en videreutvikling av dette talentet? Nei - her fr eleven beskjed om vente p de andre, alle skal vre kommet like langt, ingen skal vre bedre enn andre. Man dreper enhver form for lrelyst og engasjement i faget og risikerer derfor at eleven rett og slett mister total interesse for faget. Dette mener jeg er helt feil, og viser at en grunnleggende sosialistisk likhetstankegang har vrt for dominerende i norsk skolestruktur alt for lenge. Dette m endres!

Antimobbing

Mobbing er et stort samfunnsproblem. Skal vi f bukt med problemet m vi starte arbeidet allerede tidlig i skolen!

Fremskrittspartiet fremmet for rundt et r siden forslag i Stortinget om at samtlige skoler i Norge skal ha en antimobbeplan.

Skolene skal selv kunne bestemme om de nsker et nasjonalt utarbeidet program, som for eksempel Olweus eller Zero, eller om de vil utforme et eget. rsaken til at FrP fremmet forslaget er at en slik plan vil tvinge skolens ledelse, ansatte og elever til ta tak i problemet.

Regjeringen stemte selvflgelig mot dette. En del av argumentasjonen var at vi ikke hadde dokumentasjon p at slike program faktisk fungerer. Men Dagbladet har n publisert en underskelse som viser at antimobbeprogram fungerer, og at de gir positiv effekt p de skolene som har det.

Underskelsen viser det samme som vi i FrP sa for et r siden: Et antimobbeprogram bevisstgjr skolen om problemet, noe som igjen frer til forebygging. FrP forventer n at Regjeringen faktisk ser at vi hadde rett for et r siden og at vi har rett i dag. Jeg hper regjeringen er villig til snu, og g inn for et s godt tiltak mot mobbing som vi kom med. Kampen mot mobbing er ogbr vre viktigere enn regjeringens prestisje i saken!