hits

mai 2016

Min minister

Denne uken var det minnestund for de prrende etter helikopterulykken. Minnetalen ble holdt av Norges samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen.

Politikere omtales svrt ofte negativt. Bde av hverandre, av mediene og over kjkkenbordet i de ganske hjem. Det er akseptert slenge med leppa om dumme, egoistiske politikere som fr "masse penger uten arbeide". Selv om de fleste av oss egentlig ikke synes drittprat er greit, s er det snakke nedlatende om politikere helt i orden. De har jo valgt det selv, m vite.

Politikere er ogs mennesker. Mennesker med flelser, tanker og nsker. Noen av dem er eksepsjonelle. En av dem heter Ketil Solvik-Olsen.
Jeg er stolt over vre medlem av samme parti som han.

Utdanningens AirBnB

AirBnB har snudd hotellbransjen p hodet. Overnatting og ferier har gtt fra vre et luksusgode til vre allment tilgjengelig. N er Teach Me Now klar for gjre det samme i utdanningssektoren.

 

AirBnB revolusjonerer mten vi ferierer p. De tilbyr ingen rom eller senger, men er en fasilitator som kobler ferierende og utleiere av overnatting sammen. Nettsiden fjerner standardiserte overnattingslsninger som begrenser bde tilbud og pris. I stedet lar AirBnB markedet dominere og definere hva det selv nsker. Det har resultert i overnattingstilbud til alle, p alle mter, til alle priser.

 

Teach Me Now er revolusjonen skolesektoren har ventet p. De er utdanningssektorens svar p AirBnB. De har ikke ferdige forelesninger, pensum og lrere. I stedet lar de alminnelige mennesker ta og gi undervisning til hverandre p nett. Jeg er stolt av vre ambassadr for TMN i Norge. Deres misjon er globalisere utdanningen og gi alle mulighet til utvikle seg. Uavhengig av inntekt, forutsetninger og sosial bakgrunn tilbyr de en plattform hvor alle kan bidra, alle kan f.

 

Teach Me Now er et pent nettsted hvor alle kan vre bde lrer og elev. Filosofien er at alle mennesker gis mulighet til bidra. Vi har alle unike kunnskaper og ferdigheter. Ideen bak siden er pne for at vi som enkeltmennesker kan gi verdi til de rundt oss. Uavhengig om du sitter i en villa p Holmenkollen, p en caf p Manhattan eller en landsby i Equador gis du den samme tilgangen p de samme lrerne, til den samme kunnskapen.

 

Vi lever i en global kunnskapskonomi hvor utdanning og kompetanse blir stadig viktigere. TMNs pne lreplattform gir alle mulighet til lfte seg. Trenger du leksehjelp i tysk? Da finner du det p der. Vil du dele din mattekunnskap? da kan du gjre det der. Det geniale er at markedet bestemmer og tilbyr lsninger tilpasset forbrukeren. Si at en fattig student i Argentina nsker gjre seg mer attraktiv p jobbmarkedet og lre seg konomi. Hun har ikke rd til betale for ekstraundervisning. Samtidig har du en konomistudent i Norge som planlegger utvekslingsr i Argentina nske om lre spansk. De finner hverandre via plattformen, blir enige om en samarbeidsform og starter kompetanseutvekslingen i det virtuelle klasserommet.

 

P den andre siden har du hyt utdannede professorer og forskere som nsker videreformidle sine kunnskaper. En sistersstudent p legestudiet nsker ekstra innfring i et avansert tema og leter opp en lrer med relevant fagbakgrunn som tar en timespris man har rd til. Alle lrere setter egne timespriser og studenter velger beste match. S enkelt ? s effektivt.

Stakkars nettrollene

Jeg lar meg lett provosere. I varierende grad selvflgelig. Nrmest daglig leser jeg meninger og holdninger jeg er sterkt uenig i. At jeg kommenterer innleggene derimot skjer vel en gang i skuddret.

Selv er jeg takknemlig for kommentarer og respons, ris og ros, kverulering og oppbacking p mine blogginnlegg. Jeg liker generere debatt, liker mtte forsvare mine standpunkt og liker se at det fremdeles finnes samfunnsengasjerte mennesker. Det jeg ikke liker er feige, anonyme og uempatiske mennesker som lirer av seg de verst tenkelige (eller egentlig utenkelige) karakteristikkene av andre mennesker.

 

Hva feiler disse menneskene?
Netthets er diskutert opp og ned i mente i mediene. Det er bra netthets er p dagsorden, men tematikkens alvorlighet blir dessverre svekket av overdrevent fokus. Balanse er et ord mediene later til ha mistet fra sitt vokabular. Like fullt, og ironisk nok, hiver jeg meg p den blgen jeg ogs. Om enn bare gjennom en appell til disse nettrollene.

 

For hva feiler det egentlig folk? Hva i all verden er det som fr enkelte til omtale medmennesker p en slik mte? Hetsende og rasistiske kommentarer sier mer om avsenderen enn mottakeren. Uavhengig av politisk ststed eller hva du mtte mene - er du s patetisk at du tyr til rasistiske personangrep har du allerede tapt. Arbeiderpartiet har mer enn nok politiske standpunkter (eller mangel p sdan...) vi kan ta partiet p, s la n for guds skyld vre angripe personene.

 

Jeg synes synd p nettrollene
Jeg hper en av de som har skrevet kommentarene til Hadia og Mani leser dette innlegget. En av de stakkarslige, ensomme sjelene som sitter alene p gutterommet, klr seg i rumpa og ikke har noe vettugt bruke tiden sin p. En av dem som finner glede i trkke p andre slik at han selv, om enn bare for et lite sekund, kan fle seg strre enn han vet han er. En av dem som str utenfor vennegjengen, og som i stedet for sprre om bli med p leken gr og banker naboen.

Jeg synes synd p deg. Jeg synes synd p deg som brer p et innestengt raseri og frustrasjon over egen situasjon. Det m vre tungt bre p et tunggrudd, innbitt raseri du er skyld i selv. Jeg synes synd p deg som forsker forkle din egen usikkerhet ved forske dominere andre. Hadia og Mani er dyktige og sterke politikere som tr st opp for meningene sine. Det er ikke du. Du pakker meningene dine inn i forkledte hatutsagn i et desperat forsk p dekke over mangel p egne meninger. Jeg tror egentlig ikke du er rasistisk. Jeg tror bare du mangler vokabular og intelligens nok til uttrykke din frustrasjon p andre mter.

Samtidig liker du vel oppmerksomheten. Mediene skriver om deg, bloggere som meg snakker til deg og du fler du gjr en forskjell. Ja kanskje gjr du det - du styrker folks sympatier med menneskene du s innbilt hater. Good work.

Sosialistisk skolepolitikk privatiserer utdanningen

Fokus p hyere utdanning og gode karakterer er hyere enn aldri fr. Standardisert undervisning, manglende tilrettelegging og lav undervisningskvalitet har frt til en tredobling i kjp av privatundervisning.

 

Helligere enn bibelen i Norge er Janteloven. Srlig gjenspeiles dette i det norske skolevesenet. Til tross for noen gode borgerlige r er det fremdeles mange sosialist-skapte dinosaurer i skoleverket igjen.

I dag deler vi klassene inn i alder og lukker ynene for ulikheter for faglig utgangspunkt, lringsprogresjon og mten lre faget p. Faglig differensiert undervisning ville tilrettelagt lringstempo- og metode til den enkelte elev. Det er ikke ofte jeg siterer fotballtrenere, men Nils Arne Eggen sa det godt: Det er en pedagogisk villfarelse at enere skaper tapere. Muligheten til dele elevene inn etter faglige ferdigheter nskes ikke av sosialistene. rsaken er strre skille mellom elevene. Ja gud forby skulle elever gis mulighet til n sitt faglige potensial. Det skal ikke vre lov vre god. Da er det lettere holde de gode nede enn fokusere p lfte de svakeste.
Les tidligere innlegg om dette her

 

Standardisert undervisning er et klassisk eksempel p one size fits no one. Tradisjon tro er det skjedd lite revolusjonerende hva gjelder undervisningsmetodene i Norge. Vi scorer middelmdig p internasjonale underskelser og er fornyd med det. Massekommunikasjonen fra lrer til elevene er viderefrt. Elevene blir bedt om analysere andres tekster fremfor kreativt utforme egne.

 

Bruken av digitale lremidler har kt og de siste rene har endret undervisningsmetodene til en viss grad. Problemet er at fremgangsmetoden for lre et gitt pensum er fremdeles den samme. Kvaliteten er ikke blitt bedre fordi vi bytter ut lysbilder med power point. Evnen til tenke nytt i bruken av nye virkemidler har vrt for drlig og skolen er for redd til tenke nytt.

 

Resultatet av dette er at flere ikke fr ndvendig faglig pfyll i skolen. Stadig flere foreldre kjper derfor privatundervisning til sine barn. Sosialistenes aversjon mot alt privat driver de inn i et desperat forsk p svartmale situasjonen. De forsker fremstille det som at det kun er de rike og beste som kjper undervisning. Det er feil. Elevmassen er like variert p det markedet som i skolen generelt. Elever som ikke fr tilstrekkelige utfordringer og oppflging, med srlige evner eller store utfordringer - flere ser fordelen av privatundervisning.