hits

Livmor til leie

Det er p hy tid at politikere klatrer ned fra sin moralske hyborg, legger subjektive flelser til side og pner for en konstruktiv, rasjonell debatt rundt surrogati. Detaljstyring av individers valgfrihet og pushing av egne moralske overbevisninger hrer ikke hjemme i et liberalistisk samfunn.

Stadig flere norske par velger benytte seg av en surrogatmor. Surrogati har vrt gjenstand for debatt flere ganger, men enda er det ingen politiske partier som tr pne for dette. Det finner jeg bakstreversk og dobbeltmoralsk.

Statens oppgave er srge for en god infrastruktur, sikkerhet for dens borgere og et samfunn hvor det ikke foreligger strukturelle hindringer for individets muligheter for oppn livet en nsker. Utenom det mener jeg staten skal tilstrebe mest mulig frihet for enkeltmennesket, frihet til ta egne valg og styring over eget liv. Min frihet slutter der din begynner er en rettesnor som burde gjelde all lovgivning. rsaken til hvorfor enkelte velger bruke surrogatmor er irrelevant. Avtalen og transaksjonen for en slik handling er noe staten overhodet ikke har noe med.

Fornuft og flelser er to ulike ting, og dessverre utformes mye av politikken ut fra flelser. Logos er nrmest fravrende i den politiske debatten, og i mangel p god argumentasjon og fornuftige avgjrelser blir pathos nesten alltid den avgjrende faktoren for politikernes argumentasjon. Politikernes og majoritetens manglende evne til tenke rasjonelt og objektivt skaper en politisk debatt basert p enhver tid sittende politikernes subjektive illusjon om hva som er etisk korrekt. Jeg mener etiske og moralske avveiinger ikke har noe i den politiske arenaen gjre, da den alltid er farget av personers synsing.

Det er organisasjons- og religionsfrihet i Norge. P samme mte mener jeg det br vre frihet til egne etiske prinsipper og moral som en velger leve etter. Det er ikke alltid en forstr andres synspunkter og handlinger, men en skal likevel respektere dem. Det er jo akkurat det som gjr oss til unike individer. Politikernes forsk p tre egne etiske og moralske vurderinger over hodet p individet er for meg en undvendig inngripen i min frihet.

Bioteknologinemda er delt i synet p hvorvidt det skal pnes for surrogati i Norge. Noe av argumentasjonen bunner nettopp i de etiske dilemmaene det vil gi. Samtidig ser vi at flere land, blant annet USA, India, Russland, Danmark, Nederland, Spania og Storbritannia har pnet for surrogati. Stadig flere norske borgere benytter seg av tilbudet i andre land. Det vil vre umulig forby norske par i benytte seg av ordningen i utlandet, da det vil vre et forbud som er nrmest umulig flge opp. Derfor finner jeg forbudet i Norge er dobbeltmoralsk. En kan ikke si at surrogati ikke skal vre lov i Norge samtidig som en ikke straffeforflger de som gjr det i utlandet. Og dersom en velger opprettholde forbudet av etiske grunner: hvorfor mener man det er mer etisk korrekt shoppe billige surrogatmdre i India, men ikke fra norske kvinner?

I en velfungerende markedskonomi er transaksjoner mellom mennesker grunnleggende. Kjp og salg av varer og tjenester er en mekanisme som er srger for at konomien fungerer. S hvorfor skal en trekke en oppkonstruert skillelinje over hva som er lov selge og ikke? Vi mennesker bytter tjenester for penger hele tiden. Det vre seg konsulenten som selger sine rd, vaskedamen som vasker kontoret eller legen som opererer mennesker. I likhet med at jeg mener det er en selvflge at det selge seksuelle tjenester skal vre lov (se tidligere blogginnlegg: http://hanekamhaug.blogg.no/1367920156_hvem_eier_kroppen_min.html ), mener jeg at leie ut livmoren min er en rett jeg har. Min kropp - mitt valg. Jeg er et frittstende, tenkende individ og br ha en grunnleggende rett til bestemme over min egen kropp. Dersom jeg velger ta betalt for bre frem noen andres barn er det mitt valg og andre sine tanker om dette er irrelevant. Sledes har staten ingenting med handlingen gjre. Argumentasjonen om at det er etisk feil ta penger for en slik tjeneste vitner mer om sviktende grunnlag for nekte handlingen, fremfor objektive vurderinger om hva som br vre tillatt i samfunnet.

Nr skal politikerne pne for en fornuftig, pragmatisk debatt om surrogati?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar