hits

Hvem bryr seg egentlig om folk flest?

MDG gjr det igjen. Slenger om seg med velmente, men lite gjennomtenkte forslag som skaper store problemer for tusenvis av mennesker. En m sprre seg selv nr partiets barnesykdommer skal forsvinne og ansvarlighet ta over.

P f dagers varsel innfrer MDG forbud mot bruk av dieselbiler i Oslo. Forslaget kommer av for hy luftforurensning og er sledes forstelig. Alle vi Oslo-boere nsker en frisk og sunn luft. Problemet er at mlet helliger ikke alltid midlet, og forslaget er s lite gjennomtenkt at det minner mer om en desperat krampetrekning enn lsning p et reellt problem.

Det er flere tiltak som kan og burde blitt gjort for bedre luftkvaliteten i Oslo. Flere av de som stemte p MDG hadde (et naivt?) hp om at deres stemme skulle fre til en bedre miljpolitikk i Oslo. De tok dessverre feil. Kollektivtilbudet blir stadig dyrere, byrd Lan Marie insisterer p taxikjring og MDGs egne Hansson kjrer en forurensende SUV. Dem om det, vi vanlige folk tar uansett regninga. Vi m jo ikke glemme det viktige miljtiltaket MDG srget for, nemlig sponse 5000 rikinger i Kollen med elsykler. Nr luftforurensingen er alarmerende hy er det et resultat av manglene evne til tenke mer langsiktig og ta forhndstiltak fr krisen oppstr.

Det som forundrer meg med dieselforbudet er at de umulig kan ha tenkt gjennom konsekvensene p forhnd. Hvem skal hndheve dette forbudet, og p hvilken mte? Har Oslo-politiet blitt gitt ekstra midler for flge opp tiltaket, eller gr det utover eksisterende budsjetter? La oss gi blaffen i forebygging av kriminalitet, offeromsorg og arbeid mot organisert kriminalitet - la oss ta miljsvinene som kjrer p feil type drivstoff.

Jeg har bodd i Oslo i snart ti r, og har aldri eid bil. Daglig tar jeg kollektivtransport, og daglig tenker jeg over hvilke konsekvenser det ville ftt dersom den stappfulle bussen hadde krsjet. Kapasiteten er sprengt og det eneste positive med overfylte busser er vel at dersom vi hadde kollidert hadde kanskje alle menneskene ombord dempet fallet mitt. Har MDG tatt hyde for at flere tusen mennesker blir tvunget til ta kollektiv fra og med i morgen, og hvem i s fall tar regningen? MDG har allerede kt billettprisene, skal de kes enda mer?

Videre har vi de som er tvunget til bruke bilen. Mennesker hvor foreldrene arbeider p to forskjellige steder, med to-tre barn som skal leveres i ulike barnehager og skoler. Hva skal de gjre? Mange barnehager og skoler pner ikke tidsnok til at de bare kan troppe opp klokka seks om morgenen for dumpe barna slik at foreldrene selv rekker dra p arbeid. Og selv om MDG og resten av byrkratene kan velge hjemmekontor eller stikke innom kontoret utenom rushtid, s er ikke alle like privilegerte som dem. Hvordan skal smbarnsfamiliene lse kabalen?

Dieselforbudet er lite gjennomtenkt og en kortsiktig lsning p et voksende problem. Det som bekymrer meg mest er egentlig ikke tiltaket i seg selv. Det som bekymrer meg er den totalt blottede forstelsen for eller evnen til sette seg inn i andres hverdag. Eventuelt forstr MDG problemene, men hopper elegant over dem. For hvem bryr seg egentlig om folk flest?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar