hits

Flere lrere = bedre lring?

Paradoksalt nok er debatten om kunnskap relativt kunnskapsls. Skolepolitikken de siste tyve rene brer preg av ideologibasert reformtetthet snarere enn vitenskapelig dokumenterte metoder. Manglende forskning p feltet har vrt en av rsakene.

En av de store og tilbakevendende debattene har vrt knyttet til lrertetthet. Skal vi prioritere flere lrere eller bedre lrere? Polariseringen er tydelig. Venstresiden og Utdanningsforbundet roper om flere lrere, hyresiden (meg selv inkludert) roper om videre- og etterutdanning av lrere. Flere vs bedre har vrt mantraet.

Felles for debattdeltakerne har vrt mangel p forskningsbasert dokumentasjon. Det er forbausende lite forskning p skole- og utdanningsfeltet, og de resultatene er gir sprikende konklusjoner. Enkeltstudier som Utdanningsforbundet har viftet med viser suksess med flere lrere, mens andre studier viser at en god lrer er viktigere enn flere. Sledes har vi hatt en lite konstruktiv debatt hvor alle forsker sl i hjel hverandre med egne rapporter.

Forskjellen er Hyre og FrP sin vilje og evne til faktisk gjre noe. Gjentatte ganger har vi vist at tomme ord, lfter og svada-prat hrte den rdgrnne regjeringen til. Vi er opptatt av handling. Kunnskapsministeren igangsetter n forskningsprosjektet Two Teachers. Et flott initiativ som vil gi oss gode tall og analyser p hva som faktisk gir best lring. Jeg er spent p resultatet og gleder meg til se hvordan en implementerer kunnskap herfra inn i reell politikk. Norge er og skal vre en kunnskapsnasjon og da nytter det ikke bygge opp et utdanningssystem p svada.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar