hits

Grnderne Norge er avhengig av!



Dette er et gjesteinnlegg fra en av mine beste venninner, Liv-Runi Antonsen. Hun er en dyktig grnder som viser pgangsmot, st-p-vilje og leder ann den nye generasjonen risikovillige og hardtarbeidende grndere: 

 

Tiden er inne!

Arbeidslivet er i endring. For oss som gr med en grnderspire i magen, har det aldri vrt et bedre tidspunkt starte p enn n.

Under Oslo Innovation Week i fjor presenterte nringsminister Monica Mland og finansminister Siv Jensen Norges frste grnderplan. I tillegg uttalte arbeidsminister Anniken Hauglie i januar at hun nsker  endre regelverket for mottak av dagpenger, slik at flere kan f mulighet til motta dagpenger under oppstarten av egen virksomhet. 

Dette er gode nyheter for folk som gr med en drm om starte for seg selv, men som frem til n ikke har turt ta steget. Jeg er en av de som har valgt hoppe i det, selv om statistikken for lykkes som kvinnelig grnder historisk sett ikke er p min side.
 

Hvorfor mislykkes kvinnelige grndere?

1 av 4 av alle bedrifter som startes opp gr konkurs innen fem r. Jeg er p ingen mte feminist, men finner det interessant at blant de selskapene som overlever er det f som eies av kvinner. Hvorfor skal ikke vi kunne lykkes nr menn kan?

Jeg tror det ligger mye sannhet i begrunnelsen til Anita Krohn Traaseth i Dagbladet i fjor:

- Det er gjerne frre kvinner som har lyst til satse stort. Kvinner oppretter ofte mange sm enkeltmannsforetak. Der er det ikke veldig store ambisjoner om vokse eller ta bedriften ut av landet. Gjr det!
 

En m trre feile!

Jeg skal innrmme at jeg lenge har vrt i samme spor selv. Jeg har hatt et enkeltmannsforetak registrert siden 2005. Ung og full av pgangsmot skulle jeg lage websider for sm og mellomstore bedrifter i Midt-Norge. Jeg gikk i omtrent alle feller jeg kunne g i, og etter ca. ni mneder kastet jeg inn hndkledet. Det ble aldri noe mer ut av det firmaet, selv om jeg fortsatt str oppfrt som eier den dag i dag. 

Jeg inns at noen av faktorene for lykkes er kunnskap om fagfeltet og evnen til st p og jobbe lange dager. Du m forst at du ikke bare jobber med faget ditt, du er ogs din egen markedsfrer, selger og konom. I tillegg br du ha et stort nettverk som kan pne noen drer for deg i oppstarten nr du trenger det mest. Alt dette manglet jeg. 
 

Fra stabil jobb til usikker inntekt

De siste elleve rene har jeg jobbet med ke kunnskapen jeg manglet som ivrig 21-ring. Til slutt kom jeg til et punkt hvor jeg bare mtte hoppe i det. Det er skikkelig skummelt, men nr en frst er i lufta er det ingen vei tilbake. I det minste hopper jeg ikke alene. Jeg har en medgrnder i min beste venninne Liv Maren Mhre Vold, noe jeg setter stor pris p. Vi har alltid jobbet med samme fagfelt, men p hver vr side av bordet. Hun som journalist og pressefotograf, meg som kommunikasjonsrdgiver, studiofotograf og ansvarlig for sosiale medier for bde sm firmaer og store selskap. 

DigiKo gir meg nye muligheter i et landskap preget av usikkerhet og masseoppsigelser. N kan jeg forme min egen hverdag samtidig som jeg fr jobbe med det jeg liker aller best; historiefortelling. Vi har et stort nettverk som sttter oss, og med Liv Marens bakgrunn bde som journalist og politiker er det mange i Lillehammer-regionen som nsker oss velkommen. De nsker at vi skal lykkes, de tror p forretningsideen vr og heier oss frem. Det betyr utrolig mye for oss. 
 

Sosialt entreprenrskap som kjerneverdi

Regjeringens grnderplan definerer sosialt entreprenrskap p flgende mte: 

"Sosiale entreprenrer forsker lse sosiale utfordringer og samfunnsproblemer p nye og innovative mter. Sosiale entreprenrer benytter forretningsmetoder for skape verdi og i noen tilfeller for skalere deres sosiale innsats. I denne gruppen inngr bde levebrdsforetak og grndere med vekstambisjoner."

Dette er noe vi i DigiKo brenner sterkt for, og noe som er en av vre kjerneverdier. Liv Maren ble diagnostisert med Multippel Sklerose som 25-ring. Redusert bevegelighet og stresset journalistyrket frte med seg gjorde henne sykere og bidro til at hun forlot journalistyrket. Etter lengre tids sykemelding har hun innsett at hun savner vre kreativ, men ogs at hun aldri vil kunne komme tilbake i en fulltidsjobb igjen. 
 

nsker hjelpe andre

Som Liv Marens venninne og sjef kjenner jeg hennes kapasitet og leveringsevne. Jeg vet at om hun fr en powernap nr hodet er "fritert", s kan hun fortsette der hun slapp en snau time senere og levere glimrende resultater. Slik fr hun mulighet til jobbe s mye hun kan - noe som ser ut til ligge p rundt 50%. Vi har tett dialog med bde oppflgingsenheten Frisk og NAV og sammen vil vi finne en balanse til det beste for alle parter. 

I likhet med Liv Maren er det mange mennesker som faller utenfor. Mennesker som har en restarbeidsevne de ikke fr benyttet fordi de ikke passer inn i A4-boksen arbeidslivet er bygget p. Flinke folk som nsker  jobbe, men som trenger litt oppflging med tilpasning av arbeidstid eller lignende. Min drm er kunne hjelpe flere mennesker p denne mten. Vi skal levere topp kvalitet i alle ledd, og leveransen til vre kunder skal mte til deres forventning og mer til. Gode resultater vil generere kt kundebase, som igjen gir oss mulighet til vokse og skape flere arbeidsplasser. Arbeidsplasser som skal fylles av faglig sterke, kreative og arbeidsomme mennesker - uavhengig om de passer inn i a4-boksen eller ikke. Jeg hper jeg kan inspirere andre bedrifter til vurdere en slik tilnrming, slik at vi sammen bidrar til et kollektivt lft for f mennesker som gjerne vil jobbe inn igjen i arbeid, men som trenger noen tilpasninger for klare det.
 

Hva ligger i fremtiden for DigiKo?

Er det mulig lykkes som ung grnder og kvinne i dag? Absolutt! Det krever at en er risikovillig, jobber hardt, ofrer mye, og at en leverer hver gang. I tillegg er det en kjensgjerning at som kvinne i trettirene med samboer dukker det opp forventninger til familie. vre gravid i ni mneder med pflgende barseltid harmonerer drlig med en grndertilvrelse med jobb dgnet rundt. Her m en ofre noe for vinne noe annet.

"Fremtidens arbeidsplasser blir skapt av mennesker som tr ta en sjanse, og som satser p egne evner og ideer" sa regjeringen i Grnderplanen. Jeg er enig i tankegangen og hper at vi kan se flere slike initiativ fra regjeringen fremover. Jeg vet at DigiKo kommer til lykkes, bare vi jobber hardt nok og nettverket vrt fortsetter heie p oss. Jeg hper at nringslivet i Lillehammer og omegn tr satse p to unge grnderkvinner som har unik erfaring med og kunnskap om hvordan best fortelle vre kunders historier p morgendagens plattformer.

Liv-Runi Antonsen
Daglig leder i DigiKo AS
 

DigiKo er et foto- og kommunikasjonsbyr etablert p Lillehammer i januar 2016. Kjernevirksomheten ligger innen foto, tekst, rdgivning i- og drift av sosiale medier, arrangementservice og digital kommunikasjon. Via samarbeidspartnere tilbyr ogs DigiKo webdesign, logodesign og trykkmateriell. For mer informasjon, se www.digiko.no eller www.facebook.no/digikoAS.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar