Gründerne Norge er avhengig av!



Dette er et gjesteinnlegg fra en av mine beste venninner, Liv-Runi Antonsen. Hun er en dyktig gründer som viser pågangsmot, stå-på-vilje og leder ann den nye generasjonen risikovillige og hardtarbeidende gründere: 

 

Tiden er inne!

Arbeidslivet er i endring. For oss som går med en gründerspire i magen, har det aldri vært et bedre tidspunkt å starte på enn nå.

Under Oslo Innovation Week i fjor presenterte næringsminister Monica Mæland og finansminister Siv Jensen Norges første gründerplan. I tillegg uttalte arbeidsminister Anniken Hauglie i januar at hun ønsker å endre regelverket for mottak av dagpenger, slik at flere kan få mulighet til å motta dagpenger under oppstarten av egen virksomhet. 

Dette er gode nyheter for folk som går med en drøm om å starte for seg selv, men som frem til nå ikke har turt å ta steget. Jeg er en av de som har valgt å hoppe i det, selv om statistikken for å lykkes som kvinnelig gründer historisk sett ikke er på min side.
 

Hvorfor mislykkes kvinnelige gründere?

1 av 4 av alle bedrifter som startes opp går konkurs innen fem år. Jeg er på ingen måte feminist, men finner det interessant at blant de selskapene som overlever er det få som eies av kvinner. Hvorfor skal ikke vi kunne lykkes når menn kan?

Jeg tror det ligger mye sannhet i begrunnelsen til Anita Krohn Traaseth i Dagbladet i fjor:

- Det er gjerne færre kvinner som har lyst til å satse stort. Kvinner oppretter ofte mange små enkeltmannsforetak. Der er det ikke veldig store ambisjoner om å vokse eller ta bedriften ut av landet. Gjør det!
 

En må tørre å feile!

Jeg skal innrømme at jeg lenge har vært i samme spor selv. Jeg har hatt et enkeltmannsforetak registrert siden 2005. Ung og full av pågangsmot skulle jeg lage websider for små og mellomstore bedrifter i Midt-Norge. Jeg gikk i omtrent alle feller jeg kunne gå i, og etter ca. ni måneder kastet jeg inn håndkledet. Det ble aldri noe mer ut av det firmaet, selv om jeg fortsatt står oppført som eier den dag i dag. 

Jeg innså at noen av faktorene for å lykkes er kunnskap om fagfeltet og evnen til å stå på og jobbe lange dager. Du må forstå at du ikke bare jobber med faget ditt, du er også din egen markedsfører, selger og økonom. I tillegg bør du ha et stort nettverk som kan åpne noen dører for deg i oppstarten når du trenger det mest. Alt dette manglet jeg. 
 

Fra stabil jobb til usikker inntekt

De siste elleve årene har jeg jobbet med å øke kunnskapen jeg manglet som ivrig 21-åring. Til slutt kom jeg til et punkt hvor jeg bare måtte hoppe i det. Det er skikkelig skummelt, men når en først er i lufta er det ingen vei tilbake. I det minste hopper jeg ikke alene. Jeg har en medgründer i min beste venninne Liv Maren Mæhre Vold, noe jeg setter stor pris på. Vi har alltid jobbet med samme fagfelt, men på hver vår side av bordet. Hun som journalist og pressefotograf, meg som kommunikasjonsrådgiver, studiofotograf og ansvarlig for sosiale medier for både små firmaer og store selskap. 

DigiKo gir meg nye muligheter i et landskap preget av usikkerhet og masseoppsigelser. Nå kan jeg forme min egen hverdag samtidig som jeg får jobbe med det jeg liker aller best; historiefortelling. Vi har et stort nettverk som støtter oss, og med Liv Marens bakgrunn både som journalist og politiker er det mange i Lillehammer-regionen som ønsker oss velkommen. De ønsker at vi skal lykkes, de tror på forretningsideen vår og heier oss frem. Det betyr utrolig mye for oss. 
 

Sosialt entreprenørskap som kjerneverdi

Regjeringens gründerplan definerer sosialt entreprenørskap på følgende måte: 

"Sosiale entreprenører forsøker å løse sosiale utfordringer og samfunnsproblemer på nye og innovative måter. Sosiale entreprenører benytter forretningsmetoder for å skape verdi og i noen tilfeller for å skalere deres sosiale innsats. I denne gruppen inngår både levebrødsforetak og gründere med vekstambisjoner."

Dette er noe vi i DigiKo brenner sterkt for, og noe som er en av våre kjerneverdier. Liv Maren ble diagnostisert med Multippel Sklerose som 25-åring. Redusert bevegelighet og stresset journalistyrket førte med seg gjorde henne sykere og bidro til at hun forlot journalistyrket. Etter lengre tids sykemelding har hun innsett at hun savner å være kreativ, men også at hun aldri vil kunne komme tilbake i en fulltidsjobb igjen. 
 

Ønsker å hjelpe andre

Som Liv Marens venninne og sjef kjenner jeg hennes kapasitet og leveringsevne. Jeg vet at om hun får en powernap når hodet er "fritert", så kan hun fortsette der hun slapp en snau time senere og levere glimrende resultater. Slik får hun mulighet til å jobbe så mye hun kan - noe som ser ut til å ligge på rundt 50%. Vi har tett dialog med både oppfølgingsenheten Frisk og NAV og sammen vil vi finne en balanse til det beste for alle parter. 

I likhet med Liv Maren er det mange mennesker som faller utenfor. Mennesker som har en restarbeidsevne de ikke får benyttet fordi de ikke passer inn i A4-boksen arbeidslivet er bygget på. Flinke folk som ønsker å jobbe, men som trenger litt oppfølging med tilpasning av arbeidstid eller lignende. Min drøm er å kunne hjelpe flere mennesker på denne måten. Vi skal levere topp kvalitet i alle ledd, og leveransen til våre kunder skal møte til deres forventning og mer til. Gode resultater vil generere økt kundebase, som igjen gir oss mulighet til å vokse og skape flere arbeidsplasser. Arbeidsplasser som skal fylles av faglig sterke, kreative og arbeidsomme mennesker - uavhengig om de passer inn i a4-boksen eller ikke. Jeg håper jeg kan inspirere andre bedrifter til å vurdere en slik tilnærming, slik at vi sammen bidrar til et kollektivt løft for å få mennesker som gjerne vil jobbe inn igjen i arbeid, men som trenger noen tilpasninger for å klare det.
 

Hva ligger i fremtiden for DigiKo?

Er det mulig å lykkes som ung gründer og kvinne i dag? Absolutt! Det krever at en er risikovillig, jobber hardt, ofrer mye, og at en leverer hver gang. I tillegg er det en kjensgjerning at som kvinne i trettiårene med samboer dukker det opp forventninger til familie. Å være gravid i ni måneder med påfølgende barseltid harmonerer dårlig med en gründertilværelse med jobb døgnet rundt. Her må en ofre noe for å vinne noe annet.

"Fremtidens arbeidsplasser blir skapt av mennesker som tør å ta en sjanse, og som satser på egne evner og ideer" sa regjeringen i Gründerplanen. Jeg er enig i tankegangen og håper at vi kan se flere slike initiativ fra regjeringen fremover. Jeg vet at DigiKo kommer til å lykkes, bare vi jobber hardt nok og nettverket vårt fortsetter å heie på oss. Jeg håper at næringslivet i Lillehammer og omegn tør å satse på to unge gründerkvinner som har unik erfaring med og kunnskap om hvordan best fortelle våre kunders historier på morgendagens plattformer.

Liv-Runi Antonsen
Daglig leder i DigiKo AS
 

DigiKo er et foto- og kommunikasjonsbyrå etablert på Lillehammer i januar 2016. Kjernevirksomheten ligger innen foto, tekst, rådgivning i- og drift av sosiale medier, arrangementservice og digital kommunikasjon. Via samarbeidspartnere tilbyr også DigiKo webdesign, logodesign og trykkmateriell. For mer informasjon, se www.digiko.no eller www.facebook.no/digikoAS.

 

 

hits