hits

For smart for yrkesfag?

- Du som har s gode karakterer m jo velge allmennfag.
Lrerens vennlige yne smilte overbrende til meg over brillekanten. Formaningen kom med de beste intensjoner og avdekket et alvorlig problem i skolesystemet vrt.

Det er snart femten r siden (herregud jeg begynner bli gammel?) jeg med den strste selvflge ble servert rdet om allmennfag. Ikke fordi lreren min hadde vonde hensikter. Ikke fordi han ville frarde meg begynne p drmmelinja. Men fordi det hersker en etablert sannhet i skolesystemet. En sannhet s innarbeidet at en ikke engang stiller sprsmlstegn ved det:
Skoleflink = allmenn, skolesvak = yrkesfag.

Senest to dager siden kunne vi lese om en som ble frardet byggfag fordi han var for smart.

 

Yrkesfaglig og teoretisk kompetanse blir ikke sett p som likeverdige. Teoretisk kompetanse og akademisk bakgrunn blir fremdeles sett p som mer verdifullt. Det ha fem rs skolegang gir hyere status enn femrig yrkeserfaring. FOlk snakker nedlatende om de som bare har fagbrev, og nrmest fnyser av de uten generell studiekompetanse. "Hvor er ambisjonene, mlene, evnene til disse menneskene?" tenker de, mens de selvtilfreds sender varme tanker til det flotte arket i skuffen hjemme med tittelen bachelor p.

 

Stadig flere velger hyere utdanning, en bra og ndvendig trend. Arbeidslivet er i utvikling og behovet for hykompetent arbeidskraft er kende. Der en fr trengte 10 arbeidere langs samlebndet trenger vi n en ingenir for styre automatiserte prosesser. Skiftet i arbeidslivet gir seg sledes tilkjenne gjennom endrede behov for type arbeidskraft. Men vi m ikke g i fellen og tro at vi ikke lengre trenger fagarbeidere. Vi har ingenirer som tegner nye veitraser, arkitekter som tegner hus og prosessmekanikere som overvker oljeboringen. Likevel trenger vi vegarbeidere til asfaltere, snekkere til bygge husene og oljearbeidere til bore etter oljen. Behovet for menneskelige ressurser vil ikke forsvinne.

 

Vi skal vre stolte over yrkesarbeidene vre. Vi skal vre stolte over den arbeidsomme, dyktige og faglig kompetente arbeidskraften vi har. Ikke alle individer er eller vil vre akademiske suksesser. Ikke alle er egnet til plante rva p skolebenken i 21 (!!) r for en mastergrad, og ikke alle finner sin lidenskap i stvete bker p universitetets lesesal. Og bra er det! For det er ikke inflasjon av professorgrader et samfunn trenger, det er diversitet. Det er ulikhet. Et homogent samfunn er ikke tjenlig for noen.

 

Jeg mener ikke det er negativt at flere velger hyere utdanning. Jeg mener det er negativt at hyere utdanning har hyere status enn yrkesfag. Samfunnets stigmatisering av de uten hyere utdanning er nedlatende. Dyktige ungdom med en lidenskap for bli snekker, rrlegger eller annet m ikke bli hindret i flge sine drmmer fordi det ikke er like populrt som advokat eller lege. Alle yrker i samfunnet er like viktige, alle yrker fyller en funksjon. Rdgivere ved landets skoler m vkne, lrere m vre objektive og samfunnet forvrig m slutte snakke ned yrkesfag.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar