hits

Dumme barn?

Stadig flere skolebarn mottar i dag spesialundervisning. Noen mener kanskje det er et tegn p dumme barn, jeg mener det er et tegn p dumme systemer. Et tegn p at vi har en skole som i den ordinre undervisningen ikke evner n alle elever.


I flge loven har en elev krav p spesialundervisning dersom en ikke fr et tilfredsstillende utbytte av opplringen. Den enorme kningen i antall som mottar spesialundervisning de siste rene er et klart tegn p at den norske skolen er alt for drlig til gi elevene den tilpassede opplringen de har krav p. Elever har rett til en tilpasset undervisning, men skolene evner ikke flge opp.


Dette er et problem. Det er et problem fordi det koster skolene og kommunen enorme ressurser, som en igjen ser gr ut over den generelle undervisningen. Det er et problem fordi det avdekker en symptomfeil i skolen, nemlig at likhetstankegangen hindrer barnas utvikling.


Lreren er den viktigste faktoren for elevens lring og skal vre i stand til tilpasse undervisningen til den enkelte. Da er det et problem at vi har 9000 ufaglrte som underviser. Samtidig trenger vi flere voksenpersoner inn i skolen, bde lrere, miljarbeidere, vernepleiere osv.


Vi m pne for organisere skolehverdagen p en bedre mte. Ved pne for strre bruk av faglig differensiert undervisning vil flere elever f undervisning tilpasset sitt niv uten mtte tas ut av ordinr undervisning.


Alle barn fortjener bli sett og fulgt opp slik at de kan n sitt fulle potensial. Det mlet nr vi ikke gjennom sortere ut enda flere til spesialundervisning. Det nr vi gjennom flere pedagoger i skolen, fleksibel og lokalt tilpasset organisering av undervisningen og tillit til lrere og skoleledelse. Det skolen og elevene trenger mindre av er rdgrnn sentralstyring og likhetstankegang ? vi er ikke like, vi er unike.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar